قوانین رزرو هتل
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری "شیوه نامه اجرایی ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی ایران" را درحالی ابلاغ کرد که قوانین این بخش با تغییراتی همراه شده است.
بسیاری از مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی پیش از رزرو هتل از قوانین و شیوهنامههای آن اطلاع دقیق ندارند. ناآگاهی از قوانین رزرو هتل گاه موجب بروز خسارتضررهای مالی و متعاقب آن اعتراض و شکایت طرفین می شود. ایسنا برای قانومندکردن نظام رزروهتل، حفظ حقوق مصرفکننده و آگاهی گردشگران، مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی، متن این شیوهنامه اجرایی را منتشر کرد.
این شیوهنامه اجرایی برای رزرو هتل در واحدهای اقامتی در قالب ۳۰ ماده و پنج تبصره به شرح زیر برای اجرا و اعمال در همه مراکز اقامتی کشور اعلام میشود.
شرایط عمومی رزرو هتل
ماده ۱. متقاضی پس از ارائه درخواست اولیه و اعلام مبلغ پیشپرداخت از سوی واحد اقامتی، باید در مهلت زمانی معین شده به واریز وجه به صندوق یا به حساب بانکی اعلام شده اقدام کند. سپس مستندات پرداخت را به نحو مقتضی در اختیار واحد اقامتی قرار دهد.
ماده ۲. واحدهای اقامتی باید تاییدیه و یا نبود تاییدیه درخواست رزرو هتل را حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از وصول درخواست، با لحاظ کردن شرایط ماده سه به متقاضی اعلام کنند.
ماده ۳. قطعیت رزرو هتل و شرایط آن تنها به تاییدیه رزرو هتل مستند است و همه شرایط و اطلاعات ضروری مانند اطلاعات هویتی مهمان، زمان صدور و تاریخ پذیرش، نام مسئول صدور تاییدیه به ویژه نرخ تمام شده با احتساب تمام عوارض قانونی باید در برگه تاییدیه لحاظ شود.
ماده ۴. رزرو اتاق با توجه به درخواست متقاضی یا دفتر خدمات سیاحتی و جهانگردی و به نام مهمان استفادهکننده صادر صورت میگیرد و قابل انتقال نیست.
ماده ۵. رزرو هتل بدون پیش پرداخت و یا مکاتبه رسمی و کسب تاییدیه واحد اقامتی اعتبار ندارد و واحد اقامتی مسئولیتی در قبال آن ها ندارد.
اقامت کودکان زیر دو سال در هتلها رایگان است.
ماده ۶. افراد زیر دو سال از پرداخت هرگونه هزینه اقامت معاف هستند و افراد بین دو تا ۱۲ سال در صورت استفاده نکردن از سرویس اضافه، نیم بهاء و برای افراد بیشتر از ۱۲ سال نرخ بهطور کامل محاسبه میشود.
ماده ۷. حداکثر ساعت ساعت رسمی تخلیه اتاق ۱۲ ظهر و تحویل آن ساعت ۱۴ است.
ماده ۸. مهمان باید موقع ورود به واحد اقامتی برگ تاییدیه رزو هتل را به پذیرش ارائه دهد.
ماده ۹. هنگام ورود به واحد اقامتی، مهمانی که اتاق به نام ایشان رزرو شده است باید شناسنامه، کارت ملی یا گذرنامه معتبر خود و سایر همراهان را برای دریافت اتاق به پذیرش نشان دهند.
تبصره: اگر هرگونه مدارک هویتی و اطلاعات نادرست ارایه شود، عواقب ناشی از آن برعهده مسافر است.