1. سامانۀ آمادئوس و رزرو هتل آن
شرکت آمادئوس از شرکتهای اروپایی فعال در ایران محسوب میشود. این شرکت فعالیت خود را در سال 1382 آغاز کرد.
شرکت هما بهمنزلۀ مجری قرارداد کار را پذیرفت. در سال 1390، 576 آژانس گردشگری در تهران و بیشتر از 30 شهر دیگر با طراحی وبلاگ گردشگری به این سامانه ارتباط یافتند. این سامانه در مراکز خدمات مسافربری هواپیمایی، 9000 آژانس مسافرتی در سراسر دنیا، برای رزرو هتل در بیش از 100000 هتل، 30 شرکت اجارۀ اتومبیل، 21 خط کشتیرانی، 23 شرکت بیمه و 103 اپراتور قطار بهکار میرود.
خدمات سامانۀ آمادئوس
همۀ فرایند رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما در شرکتهای خارجی به کمک این سامانه صورت میگیرد. این سامانه ابتدا در شرکتهای هواپیمایی استفاده شد و از آنجا به بخش صنعت گردشگری راه یافت. این سامانه در هر بخش که نیاز به رزرو است مانند رزرو هتل، کشتی، قطار و کرایۀ اتومبیل قابل استفاده است.
2. سامانۀ CRS و رزرو هتل
این سامانه برای اولین بار در دهۀ1960 مورد اقبال قرار گرفت. در آغاز، این سامانه تعداد فروش بلیطهای هواپیما را مشخص میکرد. شرکتهای هواپیمایی دریافتند با استفاده از سامانههای رایانهای میتوان مدیریت فروش را به دیگر سازمانها سپرد و هزینهها را با این روش کاهش داد.
کاربرد سامانۀ رایانهای برای رزرو هتل و دیگر بخشها بر بازدهی و میزان فروش تأثیری شگرف نهاد.
3. سامانۀ گابریل
این سامانه شامل Passenger name records (PNRS) است و از ویژگیهای آن دارابودن امکاناتی برای اشتراکگذاری کد، برنامۀ زمانی ثبتشده از همۀ اطلاعات در دسترس، ارتباط با سامانۀ توزیع جهانی و سامانۀ انتخاب صندلی است.
4. سامانۀ سپهر
این سامانه با ارائۀ نرمافزارهای جامع توریستی مانند نرمافزار رزرو هتل و پرواز پیش از هفت سال است که فعالیت دارد و به بیش از 200 مجموعۀ گردشگری خدمات ارائه کرده است.